THIS IS ME

Thursday, May 31, 2007

الشمس حتبقى جهاز تكييف



في البداية أعرفكم على صديق رحلة كفاحي الفنجري و هوه شكلي و زيي بالظبط في كل حاجة و رغم اننا بنختلف في احيان كثيرة و لكننا بنتصالح في الأخر

منذ يومين كنت أنا و الفنجري في البحرين نركب الميكروباص الساعة 12 الظهر و دار بينا الحوار التالي

أنا : أوف !! ايه الحر ده

الفنجري :حر مين يا عم ؟؟ ديه شكلها بروفه لجهنم !!

أنا : جهنم ايه فال الله و لا فالك

الفنجري : يا عم مش قصدي الجو اصله حر نار

أنا : سمعت اغنية علي الحجار اللي بيقول فيها : الشمس حتبقا جهاز تكييف

الفنجري : يا ريت

أنا : تفتكر لو الشمس تحولت إلى جهاز تكييف حنعمل ايه ساعتها ؟

الفنجري : اكيد حنشغل الدفاية

أنا : تصدق الكلام عن التكييف خلاني انسى حرارة الجو

الفنجري : لأ يا فالح الجدع سواق الميكروباص شغل التكييف

أنا : طب ليه ما شغلهوش من الأول

الفنجري : يمكن ما كانش حاسس بالحر

أنا : يا نهار مش زي بعضه الراجل قفل التكييف تاني

الفنجري صرخ بصوت عالي : يا حماااااااار افتح التكييف

بعد دقيقتين من الصمت الحاد توقف الميكروباص و رد السواق : الأخ اللي قال يا حمار يتفضل ينزل لحسن اجيب اجله

أنا : ماتخفش يا فنجري أنا جدع جداً و مش حسيبك

الفنجري : يلا بينا نخلع قبل ما الراجل يشوفنا

أنا : لأ لأ إحنا لازم نتخانق الجو حر و هوه قافل التكييف

الفنجري : خلاص الشورة شورتك و الراي رأييك

أنا و الفنجري ذهبنا إلى سائق الميكروباص و كانت المفاجأة ( راجل طوله مترين و عرضه متر حوالي خمسميت عضلة فانتوم في جسمه ) يعني راجل مدرع

الفنجري : انت عايزنا نتخانق مع الدبابة ديه

أنا : قصدك تتخانق لوحدك أنا ما شتمتش حد أنت اللي قلت له يا حمااااار

الفنجري : اخص عليك كده تخلع بعد ما تورطني

أنا : العمر غالي برضه يا اخويا يا فنجري

الفنجري : اخوك مين و بتاع ايه يخرب بيتك أنا حبقى المرحوم فنجري بعد الخناقة ديه

أنا : طيب سلام عليكم بقا أنا حنزل هنا ابقا اتصل بيا بعد الخناقة

السواق : مين فيكم اللي قال يا حماااااااااااااار

أنا : الفنجري ... الفنجري .... و الله العظيم الفنجري

الفنجري : لأ لأ .. انت فهمت غلط يا فندم أنا ما قلتش يا حمار لحضرتك أنا قلت يا حمار للواد العبيط ده علشان قفل التكييف

السواق : بقا انت اللي بتقفل التكييف بقا كل ما افتحه

أنا : لا يا عم أنا ما قفلتش حاجة

السواق : يعني اموت من الحر و لا من الغباوة اللي في ام الأشكال اللي زييكم

الفنجري : الشمس حتبقا جهاز تكييف يا عمو

السواق : انت عبيط ياض ... شمس ايه اللي تبقى جهاز تكييف

أنا : طيب ممكن ننزل هنا يا اوسطى

السواق : غوروا في ستين داهية الله يقرفكم مليتم البلد

أنا و الفنجري بعد ما نزلنا من الميكروباص صرخنا بصوت عالي : يا حمااااااااااااااااار افتح التكييف

و طبعا جرينا بسرعة قبل ما السواق يلحق يمسكنا

و هكذا اصبحت الشمس كما قال علي الحجار جهاز تكييف

2 comments:

Anonymous said...

ههههه

موضوع لذيذ يا احمد

و ده من الاخرام برضه ؟

street project said...

لأ ده من الخوازيق اللي سببت الأخرام